Puteti ajuta copii bolnavi de Spina Bifida si Hidrocefalie directionand 2% din impozitul pe venit catre Asociatia Romana Spina Bifida si Hidrocefalie

dati clik pe imagine pentru a descarca formularul Declaratia 230
Tinerete si Jurnalism-concurs interjudetean de reviste scolare!

sâmbătă, martie 28, 2009

Tichete de vacanta

Ce tie si cu tichetele astea de vacanta. Cica vor sa relanseze turismul romanesc. Naspa. Vom fi la mana amgajatorului. Unde exista "bunavointa" vor fi niste vacante de vis, in rest ne stergem pe bot. Sau nu?


Angajatorii ar putea acorda primele de vacanţă şi sub formă de bonuri nominative sau tichete de vacanţă, valoarea nominală a unui tichet neputând depăşi zece la sută din salariul minim brut pe ţară garantat în plată, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului.

Societăţile comerciale, regiile autonome, unităţile cooperatiste, alte persoane juridice sau fizice care au angajaţi cu contract individual de muncă, cât şi ordonatorii de credite pentru personalul contractual şi funcţionarii publici din sectorul bugetar pot acorda la pachetul salarial prime de vacanţă şi sub formă de bonuri nominative, numite tichete de vacanţă, potrivit proiectului Guvernului.

Tichetele de vacanţă se acordă în limitele bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat pentru fiecare persoană juridică, în conformitate cu reglementările legale, reprezintă titluri de valoare şi sunt integral suportate de către angajator.

Angajatul beneficiază de tichetele de vacanţă numai dacă este angajat de cel puţin şase luni de zile.

Tichetele de vacanţă sunt emise de către unităţi specializate şi sunt autorizate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.

Angajatorul, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanţii salariaţilor, stabilesc de comun acord unitatea emitentă a tichetelor de vacanţă cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzătoare, potrivit proiectului.

Sumele corespunzătoare tichetelor de vacanţă acordate de către angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a şase salarii minime pe economie garantate, pentru fiecare angajat, pe an calendaristic, iar pentru salariat sunt scutite de plata impozitului pe venit şi a asigurărilor sociale aferente.

Comercializarea de către angajaţi sau de către unităţile afiliate a tichetelor de vacanţă contra unei fracţiuni de preţ constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 5.000 de lei.

De asemenea este contravenţie şi se sancţionează cu retragerea licenţei de turism utilizarea tichetelor de vacanţă pentru achiziţionarea de servicii turistice în afara teritoriului României.

Dacă proiectul de OU va fi aprobat, actul normativ va intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2009.

Extras din lege:

EXPUNERE DE MOTIVE
În Europa, Franţa este ţara iniţiatoare a sistemului cecurilor de vacanţă, care
funcţionează din anul 1982. După modelul francez, Ungaria a preluat acest sistem sub forma
cecurilor de odihnă, care au fost introduse în ianuarie 1998. Conform unei hotărâri a Guvernului
din această ţară, începând cu 1 ianuarie 1998 fiecare cetăţean are dreptul la un cec de odihnă de
50.000 de forinţi scutit integral de plata impozitelor şi taxelor. În perioada 1998-2001, în
Ungaria, acest sistem a contribuit:
- la creşterea veniturilor din cazare cu aproximativ 20-25%
- la dezvoltarea politicii sociale de odihnă şi tratament, compensând inegalităţile sociale,
40% din cecurile de odihnă fiind folosite în regiunile cu rata şomajului ridicată.
În România, deşi legislaţia reglementează dreptul la concediu plătit, se constată că un
număr foarte mare de persoane nu dispun de resurse financiare necesare pentru a profita de
aceste concedii şi a pleca în vacanţe.
Studiile de piaţă efectuate în România relevă faptul că între anii 2001 şi 2002, numai 50%
din populaţia matură din zonele urbane au plecat în concediu. Categoriile cu potenţialul cel mai
ridicat pentru petrecerea vacanţelor sunt tinerii sub 30 de ani, persoanele cu venituri mai ridicate
şi cele cu studii superioare.
În acest context, proiectul de lege privind tichetele de vacanţă rezolvă problema creării
unor condiţii de vacanţă pentru restul populaţiei care nu îşi poate permite să beneficieze de
concediu.
Acest proiect de lege presupune deschiderea turismului pentru cei cu posibilităţi
financiare reduse, care în România reprezintă un procent însemnat. Vacanţele contribuie în mod
decisiv la ridicarea nivelului de cultură prin descoperirea de noi locuri, culturi, civilizaţii, prin
contactul cu persoanele aparţinând acestora, turismul reprezintă o modalitate de coeziune socială.
De asemenea, proiectul de lege privind tichetele de vacanţă are ca obiectiv crearea unui
instrument voluntar de solidaritate, atractiv atât pentru salariaţi, cât şi pentru angajator, parte a
unei strategii naţionale de dezvoltare a turismului în România.
În vederea atingerii acestor obiective este necesară dezvoltarea unui mecanism care să
permită angajaţilor cu venituri salariale reduse să obţină tichete de vacanţă cu ajutorul
angajatorului printr-un sistem de economisire diferit în funcţie de nivelul salariului, dezvoltarea
unei reţele de prestatori de servicii de turism, care să accepte tichetele de vacanţă drept mijloc de
plată a contravalorii serviciilor prestate şi organizarea unui management al circuitului fizic şi
financiar al părţilor implicate : sindicate, salariaţi, prestatori de servicii, unităţi emitente ale
tichetelor de vacanţă.
Sistemul tichetelor de vacanţă prezintă avantaje pentru toate părţile implicate în
realizarea acestuia: salariat, angajator, prestator de servicii turistice, stat.
Salariatul:
- beneficiază de crearea unui sistem care să îi permită efectuarea unei vacanţe împreună cu
familia sa în perioada concediului, având un buget de vacanţă majorat cu 20%-80% , creşterea
fiind neimpozabilă;
- are la dispoziţie titluri de plată cu valori cuprinse între 50.000 – 500.000 lei
- oportunităţi culturale
Angajatorul :
- beneficiază de avantaje sociale motivante pentru salariaţi,
- contribuţia angajatorului la Fondul Comun pentru tichete de vacanţă este exonerată de plata
impozitului pe profit.
Prestatorii de servicii turistice au ca avantaje crearea unei clientele, siguranţa plăţilor,
dezvoltarea activităţilor şi armonizarea traficului.
Pentru stat promovarea sistemului tichetelor de vacanţă contribuie la:
- dezvoltarea industriei serviciilor, implicit creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă;
- aplicarea unei politici sociale de sprijin al unei categorii de populaţie dezavantajate, prin
implementarea unui ajutor vizibil şi palpabil;
- susţinerea şi dezvoltarea turismului social şi vine în sprijinul strategiei de reabilitare a
turismului românesc pe termen mediu.
Impactul macro- economic la bugetul de stat şi asupra creşterii economice a ţării:
- creşterea veniturilor statului, prin aport suplimentar la bugetul de stat. Pierderile aduse de
deducerile fiscale sunt compensate de intrările de TVA, precum şi de impozitele pe salariile
celor ce intră în sistem prin intermediul noilor locuri de muncă, ce se creează;
- impact social: prin introducerea de scutiri de taxe pentru acest sistem, Guvernul îşi
demonstrează preocuparea pentru categoriile dezavantajate ale populaţiei;
- implementarea sistemului permite dezvoltarea activităţilor economice implicate, conferindule
dinamism;
- având o permanentă imagine asupra numărului de tichete emise şi intrate în posesia
salariaţilor, pe de o parte, şi industria turismului, pe de altă parte, Guvernul are posibilitatea
monitorizării acestui sector;
- creşterea ponderii în PIB a domeniului turismului şi înregistrarea unei creşteri economice.
Prezentul proiect de Lege privind acordarea tichetelor de vacanţă îşi propune crearea unui
sistem care să permită salariaţilor efectuarea unei vacanţe împreună cu familia sa în perioada
concediului şi care prezintă avantaje pentru toate părţile implicate în realizarea acestuia.
Menţionăm că au fost întreprinse demersurile legale prevăzute de art. 5 alin. (3) din
Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi
prezentarea proiectelor de acte normative, adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2005.
Având în vedere cele prezentate, a fost elaborat prezentul proiect de Lege privind
acordarea tichetelor de vacanţă care, în forma prezentată, a fost avizat de ministerele interesate şi
de Consiliul Legislativ şi pe care îl supunem spre adoptare Guvernului.


Oricum nu uitati ca ultimul stinge lumina. Pe bune-deseara e ora Pamantului.

Niciun comentariu: